De Route Master

Tijdens het terugkijken van ruwe videobeelden van het 10-jarig jubileum in 2009 werden een aantal personen in het zonnetje gezet. Allereerst Frans omdat hij het initiatief nam om op vrijdagavond een nightskate in Tilburg in het leven te blazen. Hij had een keer mee gereden bij FNS Amsterdam en dacht dat hij in onze stad ook wel honderden mensen op de been kon brengen. Dat duurde een aantal jaren. Naast Frans stond Andre, die vanaf het eerste uur mee reed als blokker. Kijkend naar de beelden van de mannen van het eerste uur komt het besef dat het skaten in Tilburg al heel lang gedragen wordt door een aantal fervente skaters.

Eerder kon je al lezen dat er binnen het F.E.E.S.T. bestuur sprake was van een taakverdeling. Eén daarvan was die van Route Master. Zijn taak was het om ons iedere week te verrassen met een andere route. En hij nam zijn taak bijzonder serieus! Hij. Hij ging op de fiets, of skates, op dinsdag of woensdagavond de route voorrijden. Soms mocht er iemand mee, ook om samen dan de lengte van de route te bepalen. Daar had hij een duidelijke richtlijn voor: ongeveer 20 kilometer met een pauzeplek na ongeveer 12 kilometer. Dan was de tweede helft altijd wat lichter. De pauze zou idealiter een café met terras of sportlocatie zijn. Als de route er echt om vroeg, dan werd een eigen pauze ingelast. Goed voor de inkomsten en de afwisseling.

Dus vroeg in de week werd de route al bepaald, en op papier gezet met een routekaartje en een beknopte beschrijving voor de blokkers. LA = linksaf, RA = rechtsaf en je raad het al: RD stond voor rechtdoor. De kaartjes werden nog een tijd geplastificeerd op broekzak formaat. Grote kruisingen werden ook aangeven en besproken met de blokkers, dan moesten er een paar vooruit en was er een volgorde waarin de kruising werd afgezet en de blokkers onder de stoplichten gingen staan.
De route en het kaartje werden dan op woensdag, uiterlijk donderdagmiddag, naar de webmaster gemaild voor publicatie op de website. Later kwam daar ook het groene of rode stoplicht bij, als indicatie of we gingen rijden of niet.

Hij was creatief in de keuzes van de routes. Hij ontwikkelde een neusje voor gloednieuw asfalt in Tilburg. Hij was er vaak als de kippen bij om zodra een nieuwe weg klaar was, wij op de eerstvolgende vrijdag er al over heen gingen. Het gebeurde ook nog wel eens dat we dat deden vóór de officiële opening. Hij wisselde de routes mooi af, door de Tilburgse wijken, over de City Ring, soms een stukje Ring, brede fietspaden of rustige industrieterreinen. Soms gaf hij dan het seintje, wanneer de groep ‘los’ kon gaan. Even de groep verzamelen en dan keihard een sprintje trekken. Hij gaf de routes elk een eigen naam: Sightseeing Tilburg, Rrrrr…. Reeshof, Oisterwijk Anders,  8je Zuid-Oost, Lekker Vlammen langs het Kanaal, Naar Haren en Terug, Rondom de Toren, Langs de Trappisten. Je ziet het al, de skaters zagen veel van stad en ommeland. En dat allemaal dankzij Joep: de Route Master van F.E.E.S.T.! Gelukkig had hij altijd steun van zijn partner in crime Cas. Dank heren, voor alle mooie routes!

Ingezonden door Klaus Hoven - Voorzitter F.E.E.S.T. 2003 - 2015
'